Sunday, December 27, 2015

مسجدیوردشاهی باچراغ سبز کدام مسئول تجارتخانه میشود

مسجدیوردشاهی باچراغ سبز کدام مسئول تجارتخانه میشود

  • کد خبر: 18237



مردم می پرسند:ازپنج سازمان واداره کل ویک نهادکدام  یک چراغ سبز تغییرکاربری این مسجدباستانی را به افرادبی مسئولیت داده است؟
بگزارش خبرنگارچیچست نیوز ازشهرستان اورمیه: درپی اعتراض اهالی و ساکنین اطراف مسجدیوردشاهی [ اینجا ] مبنی بر تبدیل عبادتخانه مسجدیوردشاهی به تجارتخانه بنابه شنیده ها فردی بنام الف که از اسفند۹۳ هیچگونه سمتی در کسوت هیئت امنای
مسجدندارد راسا اقدام به تخریب مسجدوتبدیل بخش اصلی آن به مغازه نموده بودکه بلافاصله پس ازانتشارخبر با دستپاچگی مغازه تازه احداثی را  از۲۰ شهریورماه پرازکیف ولوازم تزئیناتی دانش آموزی نموده ومشغول تجارت گردیده است.
chichestnews988
این درحالیست که بنابه اظهار ساکنین محل  مسجد یوردشاهی با قدمت ۱۵۰ سال که جزوآثارباستانی است  دربی توجهی کامل ۵ اداره مسئول شامل: فرمانداری،،سازمان تبلیغات اسلامی ،اداره کل اوقاف ، ،شهرداری اورمیه ، سازمان میراث فرهنگی، درقوروق یک عضو هیئت امنا که ازاسفندماه سال ۹۳ اعتبارقانونی فعالیتش درمسجدبپایان رسیده قلع وقمع شده ومغایربا عرف وقانون وشرع تغییرکاربری یافته و تبدیل به مغازه  شده است!

همچنین بنا به گفته اهالی وساکنین محل شنیده ها حاکی ازاینست که اداره اوقاف علی رغم اطلاع قبلی ازقبل از تخریب مسجد اظهار داشته است که تغییرکاربری مسجد توسط یک فرد وابسته به یک نهادانجام میگیرد وما مایل نیستیم با آنها درافتیم!
chichestnews914
همچنین یک شهروندساکن محل   اظهارداشت آقای  (…) پس از اطلاع از انتشارخبر تغییر کاربری توسط وی ،دررسانه مردمی چیچست نیوز بلافاصله اقدام به تزئین وچیدن مغازه نموده وبمنظورتحدیداهالی با پارک خودروی  پیکان که با شماره پلاک مختص یک نهاد درجلو مغازه (سرکوچه)  فعالیت تجاری خودرا درمغازه غیرقانونی مذکورآغازکرد.
ازسویی برخی ازاهالی محل نیز ضمن رد اظهارات همسایه خوداظهارداشتندبنظرما نهادمذکور هرگز چنین اجازه ای را به هیچ فردی درهرلباسی که باشد نمیدهدویقینا نهادمذکور از ماوقع بی اطلاع است ودرادامه افزودندمطمئنا نهادیادشده با متخلف برخوردجدی لازم را بدون هرگونه اغماضی  انجام خواهددادچراکه اجازه نمیدهداحدی با  اینگونه رفتارها مردم را ازشان یک نهادبدبین کند.
نصب بنرتجاری وتبلیغاتی بجای تابلوی مسجد!و. . .
نصب بنرتجاری وتبلیغاتی بجای تابلوی مسجد!و. . .

اهالی محل با اشاره به بی توجهی همه مسئولین زیربط افزودند تابلوی پایگاه های بسیج وکانونها ازروی نمای مسجد کنده شده وبجایش بنر تبلیغات مغازه نصب شده واین گونه هتک حرمتِ ساحت مقدس مساجدآنهم مسجدی که درمرکز شهرودیدتوریستها قرارداشته وقدمتش به دوران قاجاریه وازدروازه ها وپایگاه دفاع ازنوامیس ملت بوده دون شان ناظرین برمساجداست و نصب بنری تجاری بنام نهادیا کانونی که دقیقا مشخص نیست مجوزش را داردوچه مرجعی مجوزرا صادرنموده هم درشان مسجدداری نیست .
وبالاخره مسجدی که مغازه شد!
وبالاخره مسجدی که مغازه شد!
یکی ازساکنین محل به خبرنگارما گفت: درسال ۹۲ هنگامی که پدرم فوت کردوقصدداشتیم مراسم مجلس ترحیم آن مرحوم را دراین مسجدبرگزارکنیم رئیس هیئت امنا ممانعت کرد واظهارداشت اینجا مجلس ترحیم غدغنه! کاراین مسجدچیزدیگریست! وازآن زمان مسجدی که یکی از وظایف اصلیش برگزاری مجالس ترحیم است ازاین مسجدرخت بربسته!
و. . .بدون شرح!
و. . .بدون شرح!

ویک معما...!
ویک معما…!
اهالی درپایان مصرانه خواستار برچیدن هرگونه آثارتجاری ازمسجدشده واظهارداشتندقصد چیدن مغازه بمنظور ایجادزمینه عمل انجام شده موردقبول اهالی نخواهدبودودرصورتیکه ظرف دوروز آینده نسبت به بستن مغازه ورفع مواردتخلف اقدام نشودمراتب به مراجع محترم زیربط ودفترمقام معظم رهبری واصل خواهدشد.
Massjed-urmia-st.imam32
تاریخچه مسجدموقوفه مرحوم یوردشاهی
گفتنی است تاریخچه ساخت مسجدیوردشاهی که بیش ازدوبرابرتاریخ ساخت ساختمان شهرداری است جزو آثارباستانی با قدمت بیش از۱۶۰ سال است.
مسجد یوردشاهی در میدان انقلاب خیابان امام خمینی (ره) ارومیه واقع شده است و از نظر موقعیت در بافت متراکم و مرکزی شهر ارومیه قرار دارد.

این مسجد را که به خاطر نام بانی آن و محل استقرارش در میدان و دروازه یوردشاه، مسجد یوردشاهی می نامند در سال ۱۲۵۰ هجری شمسی در نزدیک دروازه و باغ یوردشاه میدان انقلاب (ایالت سابق) توسط مرحوم شاهوردی اف تاجرباشی معروف به یوردشاهی که مالک زمین های ناحیه بود، با نمایی آجری، ورودی و صحن بزرگ و یک حیاط پشتی ساخته شده است.

در جریان یورش شیخ عبدالله شمزینی برای تسخیر ارومیه، اقبال الدوله والی ارومیه برای مقابله با شیخ عبیدالله مسجد یوردشاه را ستاد فرماندهی خود قرار داده بود.

آخرین مرمت و بازسازی مسجد در سال ۱۳۴۳ هچجری شمسی انجام گرفت که طی آن در و پنجره ها و سقف مسجد بازسازی و از شیروانی فلزی شیب دار به شکل خرپای برای پوشش سقف استفاده شد.

مسجد از صحن، شبستان مردانه، نیم طبقه (شبستان زنانه) کفش کن، فضای میاندر، سرویس بهداشتی، وضوخانه، پایگاه مقاومت بسیج، منزل قدیمی خادم، منزل جدید خادم و موتورخانه تشکیل یافته است.

محراب این مسجد تا ارتفاع یک متر از سنگ مرمر سفید رنگ و بقیه آن با کاشی های هفت رنگ مزین شده و حاج محمود فرتاشیان، معمار محراب مسجد است.

No comments:

Post a Comment