Friday, June 26, 2015

ایرانیهای میلیونرزیرخط فقری/خط فقر در دولت روحانی چقدر است؟

 

  • کد خبر: 6370
زیرخط فقر=درآمدماهیانه ۳میلیون تومان=خط یارانه بگیران=عزت نفس نهادخانوار ≠ سهم حکومت / وزیر کار در مقابل اعتراض ها تاکید کرده است که اقتصاد ایران بیش از این توانایی افزایش دستمزد کارگران را ندارد! و افزایش مزد ۹۴ کارگران هم به میزان تورم بستگی دارد!

گروه اقتصادچیچست نیوز: خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود؛ محاسبه این عدد در ایران بر اساس داده های رسمی بانک مرکزی است. اما از سال ۹۰ به این طرف آمارهای جدیدی منتشر نشده! که بتوان برآورد دقیقی از خط فقر ارائه داد.!
در آخرین اعلامیه بانک مرکزی در سال ۹۰ این شاخص برابر با یک میلیون وهفتصدهزار تومان بود. پس از آن کارشناسان با توجه به افزایش قیمت ها و نرخ تورم، افزایش خط فقر تا سال ۹۲ را نزدیک ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک خانوار ۵ نفری تخمین زدند. اما امروزبه ضرس قاطع میتوان گفت بر اساس آخرین بررسی ها حداقل درآمد ۳ میلیون تومان را برای آستانه فقرمیتوان درنظرگرفت.بنابراین کسانی که کمتر از این میزان دریافتی دارند در زیر خط فقر قرار می گیرند.
1------1
۳میلیونرهازیرخطفقرند
درپاسخ به برخی ادعاهای غیرکارشناسانه اقتصادی که مدعیند سقف خط فقری که فعالان کارگری ۳میلیون برآوردنموده اند کمی اغراق آمیزبوده!بایدگفت این ناکارشناسان چرتکه محاسبه شان متعلق به این کشورنیست احتمالا متعلق به بورکینافاسو بوده باشد.
فعالان کارگری میگویند که خط فقر به ۱۰۰۰ دلار رسیده است. با این حساب حداقل درآمد در ایران با در نظر گرفتن دلار ۳ هزار تومانی به ۳ میلیون تومان رسیده است. پیش از این دراوایل سال ۹۳ برخی ناکارشناسان، خط فقر رابرای هر خانوار ۵ نفری ، ۲٫۵ میلیون تومان تخمین زده بودند. بفرض حتی اگر این حداقل درآمد ادعاشده را، نیز برای یک خانوار ۵ نفره درنظر بگیریم، کارگران ایرانی با حداقل حقوق دریافتی ۶۰۹ هزار تومانی کمتر از یکسوم سقف خط فقر اعلامی مذکور، حقوق دریافتیشان است که چندبرابر زیرزیر خط فقر فاصله دارند؟
نظام ماده ۴۱ قانون اساسی را رعایت نمیکندیا نمیتواندرعایت کند!
با این حساب ایران در میان کشورهایی قرار می گیرد که کمترین میزان حداقلی حقوق را برای نیروی کار خود تعیین می کند.چراکه این دستمزد حتی توانایی وامکان تامین نیازهای حداقلی یک خانوار ۴ نفره در ماه محال است. این درحالیست که در صورتی که در ماده ۴۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز این تعریف ارائه شده است که: «حداقل دستمزد، بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانوار را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود تامین کند.
1--1
اعلام خط فقر دردولت روحانی هم هنوزدرهاله ای ازابهام است
هرچندبسیاری ازکارشناسان اقتصادی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را مثبت ارزیابی میکنند اما بواقع اینطورنیست چراکه درعرصه اقتصاد اگر سیاست خارجی دولت تدبیر اینگونه نبودبسیاری از ضعفها بیرون میزد.بنابراین سیاست های خارجی دولت روحانی شوکی را به اقتصاد وارد کرد. قیمت دلار نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. اگر همین سیاست ها ادامه پیدا کند و موج دیگری از لغو تحریم ها به سمت اقتصاد ایران بیاید وضع بهتر می شود و روند کاهش قیمتی دلار هم ادامه پیدا می کند. در این شرایط ما هم فاصله بیشتری از خط فقر تعیین شده می گیریم.
هرچندبرخی ناکارشناسان با خلط مبحث وتوجیه ، اظهارمیکنندکه خط فقر نه تنها در کشورهای مختلف بلکه شهر به شهر هم می تواند متفاوت باشد، عده ای بر این باور هستند که اظهارات فعالان کارگری در خصوص حداقل میزان درآمد نیروی کار اندکی با اغراق همراه است. با اینحال و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و مقامات دولتی، با آنکه هنوز بسیاری از مردم با مشکلات اساسی در تامین معیشت خود رو به رو هستند اما اقتصاد ایران در مسیری قرار گرفته است که در صورت ادامه روند آن فاصله مردم با خط فقر بیشتر و شکاف میان درآمد و هزینه ها کمتر خواهد شد. مسئله بزرگ وبی پاسخ وحلقه مفقوده عدم اجرای ماده ۴۱ قانون اساسیت وانتظارنداشته باشیم عزت نفس ملت را پس از ۳۶ سال با افعال وعده های ” خواهدشد “امیدی با تدبیربیانگاریم!چراکه گرانی کمرشکن وقاتل عزت نفس تومنی هفت صناربا تورم توفیردارد.(درآمدبه ریال وخرج وبرج به دلار!)از نخست وزیر وقت موسوی سئوال شد شما دراین ۸ سال جنگ به غیراز ساخت چندکارخانه سیمانه مطرح درخاورمیانه چه کردید؟ گفت من عزت نفس یک ملت را حفظ کردم.1---1
1-----1
برای توسعه اقتصادنمیتوان از عزت نفس ملت هزینه نمودبدون اینکه دچاراضمحلال فرهنگی نشد!
احمدی نژاد درطول ۸سال حکومتش باندازه چندبرابر ۸ سال دفاع مقدس درامدداشت هرروز بدتراز دیروز نه تنهانتوانست عزت نفس یک ملت را حفظ کندبلکه دقیقا پاروی عزت ملت نهادوان را به بادفناداد.بنابراین ملت چگونه میتواند به اقتصادی که بعداز ۵ برنامه  به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی برتری نداردبا وعده هایی دلخوش کنندکه همه هزینه آتی طبق معمول از گران بهاترین بخش زندگیش یعنی عزت نفسش هزینه میشود!لذابرای توسعه اقتصادنمیتوان از عزت نفس ملت هزینه نمودبدون اینکه دچاراضمحلال فرهنگی نشد!

آمارهای اقتصادی همچنان در هاله ای از ابهام
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت دهم سال ۸۹ بود که در پاسخ به این پرسش که فاصله خط فقر با حداقل دستمزد کارگران چقدر است، به راحتی گفت: «‌نمی‌دانم خط فقر چقدر است، اگر میزان خط فقر را از حداقل دستمزد کم کنیم، فاصله آن بدست خواهد آمد».
مقایسه حداقل دستمزد و نرخ تورم در ۴ سال اخیر
سالنرخ تورم سالانه (درصد)نرخ دلار در بازار آزادحداقل حقوق کارگران به تومانحداقل حقوق کارگران به دلاردرصد افزایش حداقل حقوق
۱۳۹۰۲۱٫۵۱۹۰۰۳۳۰٫۳۰۰۱۷۳٫۸۹
۱۳۹۱۳۰٫۵۳۵۰۰۳۸۹٫۷۰۰۱۱۱٫۳۱۸
۱۳۹۲۳۴٫۷۳۰۰۰۴۸۷٫۱۲۴۱۶۲٫۳۲۵
۱۳۹۳۲۰۳۲۰۰۶۰۸٫۹۰۶۱۹۰۲۵
در هر حال دولت تدبیر و امید با شعار شفاف سازی و صداقت به میدان آمده لذا انتظار می رود که در زمینه آمارها به خصوص تدوین آماری برای خط فقر اقدام جدی انجام دهد چرا که تنها در سایه شفافیت آماری می توان مشکلات را حل کرد.
خبری مرتبط در شهریورماه۹۳:کاهش ۳۰ درصدی مصرف غذایی ایرانیان / تحلیلگران اقتصادی: ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان؛ مرکز آمار: ۱٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان{اینجا}

اخبار مرتبط:

No comments:

Post a Comment